Det kan liknas vid ett köpcenter med många affärer. Köpcentret motsvarar webbhotellet och affärerna motsvarar enskilda hemsidor.
Här kan du få hjälp med ord som används i samband med webbhotell:
Följ länken och få svaret!
Någon form av kontrollpanel brukar ingå i ett webbhotellskonto. Från kontrollpanelen brukar man kunna styra sådant som e-post, domäner, FTP-konton, specialsidor (ex. 404-sidor) eventuella databaser m.m.
Det brukar också vara möjligt att se och ändra faktureringsuppgifter (som du lämnade då du skaffade ditt konto hos webbhotellet). Du bör ha möjlighet att ändra lösenord för ditt webbhotellskonto, ditt FTP-konto samt eventuella databaser.
Jag själv är nog inte ensam om att uppskatta historik för de fakturor jag betalat, bra hjälpfunktioner eller en bra sektion för vanliga frågor, även kallad FAQ (Frequently Asked Questions).
Sist men inte minst så vill du säkert kunna få snabba svar om du har några frågor kring hur kontrollpanelen fungerar. Helst vill man ha svar via telefon, men även online-support (chatt) eller snabba e-postsvar är ju helt OK. Ibland kan ett webbhotell ha ett eget forum där man kanske kan ställa frågor och få hjälp.